Nätverkets verksamhet

I samband med Fukushimadagen i våras anordnade vi tillsammans med Greenpeace en vittnesturné med en japansk kvinna som mycket gripande berättade om sina upplevelser från katastrofen i Fukushima. Nätverket har tillsammans med Greenpeace, Naturskyddsföreningen och Världsnaturfonden skickat ett gemensamt brev till alla kommunfullmäktige i Norr- och Västerbotten där vi uppmanade kommunerna att klart ta ställning mot E.ON:s onödiga och oklara kärnkraftsplaner i Finland.

Vi har också skrivit flera debattartiklar tillsammans med Naturskyddsföreningen och Greenpeace. Alla våra pressinformationer och presskontakter har resulterat i många tidningsartiklar och inslag i radio och tv. I maj reste mer än 30 personer från nätverket till Hanhikividagarna i Pyhäjoki för att visa vårt stöd. Det var en stor upplevelse att besöka Hanhikivi, som hittills bara varit namnet på den plats där Fennovoima planerar att bygga världens största kärnkraftverk. Hanhikivi är en låglänt udde på finska sidan Bottenviken med en unik naturmiljö och med den värdefulla Gåsstenen.

I september anordnade vi tillsammans med Naturskyddsföreningen i Norr- och Västerbotten en lyckad helg i Skellefteå med debatt, seminarier och viktiga diskussioner om hur vi ska gå vidare. Maj Wechselmann visade sin viktiga film Världens säkraste kärnkraftverk. Vi var överens om att det viktigaste nu är att påverka Fennovoima och dess delägare att lägga ner sina planer på att bygga kärnkraftverket. I oktober kom den glädjande nyheten vi väntat på – energijätten E.ON drar sig ur företaget. Detta innebär att nu har närmare 40 % av investerarna dragit sig ur projektet på kort tid. Det är ett stort steg mot att hela projektet läggs ner. Vi kämpar vidare tillsammans med Pro Hanhikivi till detta är ett faktum. Nätverket har startat en kampanj mot Boliden och Valio som är de delägare som har verksamhet i Sverige. Tillsammans med Naturskyddsföreningen i Norr- och Västerbotten har vi skickat ett öppet brev till Bolidens ledning. Vi uppmanar Bolidenbolaget att liksom E.ON omedelbart lämna Fennovoima och i stället satsa på förnybara energikällor. Boliden är det enda svenska företag som är delägare i Fennovoima. Flera manifestationer mot Valio har dessutom genomförts i Skellefteå.