Framtidsveckan i Luleå

För andra året i rad arrangerades Framtidveckan i Norrbotten i samarbete med ideella föreningar, enskilda, företag, kommuner och landstinget. Syftet är att visa på alla de stora möjligheter som finns i Norrbottens alla kommuner och hur mycket vi kan bidra med när det gäller en omställning till ett ekologiskt hållbart samhälle. I Luleå ägde det rum 51 aktiviteter under veckan med allt från utställningar om hållbart mode, klimatföreläsning till klädloppis.

Under veckan gjorde Naturskyddsföreningen i Luleå tillsammans med nätverket för ett kärnkraftfritt Bottenviken en namninsamling mot planerna på att bygga ett kärnkraftverk i Pyhäjoki 15 mil från Luleå,. Föreningen arrangerade också en fågelutflykt till Gammelstadsviken tillsammans med projekt Guldkant samt en studieresa till Storforsen men omnejd, tillsammans med länsstyrelsen och trafikverket för att visa hur det går till att skapa fria vattenvägar i vattendrag.

IMG_0709[1]

Maritha Meethz ordförande i Luleå kommunfullmäktige och  Isabella Katsimenis ordförande i Norrbottens Naturskyddsförening inviger Framtidsveckan i Luleå.