Länsstämman 18 – 19 april 2015

Länsstämman 18 – 19 april

Naturskyddsföreningen i Luleå stod som värd och arrangör för årets länsstämma som också innehåller årsmöte för Norrbottens Naturskyddsförening. Stämman inleddes redan på fredagskvällen med en fågelutflykt för långväga deltagare. Lördagen gick under temat ”Framtidens mat – byt till Eko” och handlade om vilka utmaningar vi står inför när det gäller hållbar livsmedelsproduktion och hur jordbruket i norr ska bli en självklar leverantör av mat till regionen.

Föreläsare var Nils Olof Renman ekoodlare från Ale och Nils Tiberg som varit professor i restproduktteknik vid LTU och initiativtagare till Ekoringen. Temadagen avslutades med en paneldebatt där förutom föreläsarna deltog landstingrådet Glenn Berggård och Simon Jonsson som varit försökledare vid SLU i Öjebyn samt även arbetat mot GMO för Naturskyddsföreningens räkning. Debattledare var Isabella Katsimenis som ställde en rad stringenta frågor men kunde ändå hålla en lättsam stämning genom hela debatten.

Från vänster: Nils Olof Rehnman, Simon Jonsson, Glenn Berggård och Nils Tiberg

Lördagkvällen inleddes med att vi fick vi en redogörelse av projekt Guldkant. Därefter berättade Tarja Leinonen om prospekteringsplanerna efter uran i Rompas i Finland, några mil från Övertorneå och inom Torneälvens avrinningsområde. En lång dag avslutades framåt tiotiden med en klimatföreläsning av Urpo Taskinen.

Söndagen ägnades helt åt länsförbundets årsmöte med bland annat val av ny styrelse. Ny ordförande efter Lars Andersson som avsagt sig omval valdes Isabella Katsimenis enhälligt.

I Samband med årsmötet delades årets naturvårdspris ut till Sonja Kuoljokk för hennes insatser som skogsräddare och kunskapsspridare om svampar.

Under både lördagen och söndagen ansvarade föreningen för aktiviter för de barn som följde med sina föräldrar på länsstämman. Barnen fick gå på skattjakt, rita och måla samt en hel del annat.