Miljövänliga veckan v.40

Varje år under v 40 har vi Miljövänliga veckan med ett tema. Tidigare har vi fixat fler schyssta bananer och fått människor att byta till ekomat. 2016 hette kampanjen #fräschpåriktigt och i år fortsätter den. Vi kräver miljömärkningar på våra hygienprodukter, så vi slipper alla ofräscha kemikalier. Visste du till exempel att det inte finns något regelverk för flertalet ingredienser i hygienprodukterna, tex hormonstörande ämnen som misstänks vara en av anledningarna till ökningen av några av de vanligaste folksjukdomarna i vårt samhälle. Det och mycket mer kan du lära dig under v 40 och på upptaktsträffen den 2/9. För att inte tala om allt annat spännande som sker under terminens gång! Håll utkik på vår facebooksida.

Föreläsning 3/10: Handla grön och skönt för planeten!

Visst vill vi väl alla behålla vår natur och mångfald. Men hur påverkar egentligen mitt handlande naturen? Måste vi verkligen sluta konsumera helt och hållet? Vad finns det för lösningar som gör att faktiskt du kan vara med och skapa ett hållbart samhälle? Vi blir guidade genom konsumtionsdjungeln av Elisabeth Persson från Fair Trade City Luleå.
Tid och plats: kl 19.00 i Studiefrämjandets lokaler, Kyrkogatan 2. Frågor? Kontakta Ellinor Bomark på lulea@naturskyddsforeningen.se

Föreläsning 4/10: Minska ditt ekologiska fotavtryck!

Hur går vi till väga för att minska koldioxidutsläppen? Vad kan Luleå Kommun göra för att förenkla det för oss att bli mer miljövänliga? Rune Karlberg från Cykelfrämjandet i Norrbotten berättar mer hur just du kan bidra till en miljövänligare framtid.
Tid och plats: kl 19.00 i Studiefrämjandets lokaler, Kyrkogatan 2. Frågor? Kontakta Johanna Nilsson på lulea@naturskyddsforeningen.se

Föreläsning 5/10: Tåga på semestern!

Luleå Naturskyddsföreningens egna Kristoffer Nordekvist föreläser om hur du snabbt blir miljövänlig på semestern. Att ta tåget med barnen är kanske lättare än du trott. Han ger tips, råd och vad du bör tänka på inför resan. Så följ med på en inspirerande kväll om koldioxidminskat resande. Ta gärna med en vän! Tid och plats: kl. 18.00 på Nordansmak. Anmäl er till: Kristoffer Nordekvist på lulea@naturskyddsforeningen.se