Skärgårdsutflykt till Hindersön i Luleå skärgård

Naturskyddsföreningens Luleåkrets anordnade helgen 3-4 augusti en utflykt till Hindersön som ligger en bit ut i Luleå skärgård. Utflykten var öppen för alla deltagare men vände sig särskilt till ungdomar och nyanlända som inte så ofta tar sig ut i skärgården. Med på turen var två erfarna naturguider Dieke Sörlin och Mats Williamsson. Förutom guiderna följde Ola Andersson samt Bibbi Rånby (tidigare – Tapani) och sju ensamkommande unga vuxna från Afghanistan och Iran. Därutöver anslöt två öbor som spenderar somrarna på Hindersön. Totalt var det 13 stycken deltagare.

Dag 1 (lördag): På förmiddagen åkte gruppen med turbåten Symfoni från Luleås södra Hamn till Hindersön. Resan tog 3h. Vid landstigning skjutsade vänliga öbor packning och mat till Hindersöns gamla skola. Efter att den vackra gamla skolan hade inspekterats och inkvarteras så tog gruppen en promenad till yrkesfiskare Jonny Stålarm med familj. Jonny berättade om sitt liv på ön som yrkesfiskare och förutsättningarna. Hindersön har som flest haft ett cirka 170 åretrunt bofasta men idag är det bara några få. Familjen Stålarm är en av få yrkesverksamma och har tre intensiva månader under sommaren då huvudsakligen av fisket av lax pågår. Därefter kommer en månad då man fiskar löja. Under övrig tid på året sysslar man med reperationer av fiskeredskap och tar hand om skog med mera.

Gamla skolan på Hindersön.

Jonny Stålarm visar en pull-up fångstfälla som används för laxfångst. Varje sådan fälla innebär en investering av cirka 100 tkr.

Efter besöket hos Jonny återvände gruppen till gamla skolan för att äta middag. Efter middagen höll Dieke i en aktivitet om samspel i naturen. Deltagarna var talltitor som gömde frö inför vintern, talgoxe som stal maten från talltitorna och hök som fångade de små fåglarna. De tog sitt uppdrag på fullaste allvar. ”Småfåglarna” gömde och ”höken” jagade dem och flera talltitor överlevde inte…. Sedan fick de leta upp sina gömda frön och upptäcka hur duktig dessa småfåglar är som klarar av att hitta fröna.

Dag 2 (söndag): Uppstigning tidigt med grötfrukost. På förmiddagen gick vi till stranden. Dieke och Mats berättade om Östersjön och Bottenvikens plats på jordklotet, om hur inlandsisen har pressat ned Skandinavien under årtusenden och därefter om landhöjningen och dess konsekvenser. Dieke berättade om de unika förutsättningarna i hela Östersjön med sina bassänger och skiktningar av havs- och älvsvatten med olika salthalter, temperatur, och syrehalter. Dessa unika förutsättningar skapar påfrestningar och utmaningar för fisk och havsdjur som lever här. Vi ritade ut hela Östersjön i sanden och grävde ut Bottenviken, Bottenhavet och Egentliga Östersjön för att kunna visa hur vattnet rör sig.

Efter kursen om Östersjön förflyttades gruppen uppåt mot övre del av stranden, skogsbryn och skog. Mats berättade om hur landhöjning gör att allting förflyttar sig under decenniernas och seklernas lopp. Vegetationen på stranden kommer i framtiden att ersättas av skog.

Mats, Dieke och Bibbi kollar och berättar om växtligheten på den översta delen av stranden.

I skogen som vätter mot stranden är det särskilda förutsättningar. Där växer bland annat al.

Inne i skogen så fick deltagare gå runt med lupp och upptäcka en ny värld som bara kan ses med förstoringsglas. Därefter så förberedes hemgång för att äta lunch. På väg hem fick alla till uppgift att samlar tre arter var att ta med till skolan för vidare analys.

De olika arterna som insamlats fick klassificeras i olika grupper efter utseende.

Efter lunchen var det fritid fram till middag. Några vilade och lyssnade på musik, några upptäckte mer av ön. Jonny Stålarm fick sälja 20kg lax till några glada ungdomar som hade veckans mat säkrad.

Efter middagen reste sällskapet åter mot Luleå med Symfoni. Alla deltagare var nöjda ned turen men flera nya idéer och tips om möjliga aktiviteter kom in ifall det blir möjligt att göra om utflykten ett annat år.

Stort tack till Mats och Dieke som ställde upp som naturguider. Stort tack till Agneta Persson och Hindersöns hembygdsförening för uthyrning av gamla skolan, Bosse som körde vår packning, Jonny Stålarm med familj, Erika och Stefan Hansson med familj för hjälp med utlån av kubbspel, spadar och transport av packning. Detta gör vi gärna om ett annat år.