NYHETSBREV Luleå Naturskyddsförening januari 2021

NYHETSBREV Luleå Naturskyddsförening

januari 2021

Nytt År och här kommer några viktiga aktiviteter i
nyhetsbrevet:
• Digitalt årsmöte 24/2
• Digital utbildningen ”Klimatet och vi” startar 28 januari.
• Fältbiologerna startar upp i länet – gratis medlemskap
• Se filmen om Greta.

(Om du inte vill ha flera nyhetsbrev så meddelar du oss genom att svara på mailet. Skriv: tackar nej till fler brev!)

Saxat ur brevet:

ORDFÖRANDEN LOTTA LINDGREN HAR ORDET

NÄR HOPPET BLIR ETT HINDER

Journalisten och författaren Jonathan Jeppsson har gett ut boken “Åtta steg mot avgrunden”, en skrämmande framtidsskildring som fler behöver läsa.

Han menar att det enda vi med säkerhet vet när vi gör prognoser – är att de slår fel. I korta, koncentrerade kapitel betar han av de sannolika konsekvenserna av klimatförändringen: smältande glaciärer. stigande havsnivåer., en kollaps av det marina livet, återkommande pandemier, brist på mat, brist på vatten, våld.

I bokens avslutning tar Jeppsson upp flera aspekter på klimatet som annars, på grund av vi kollektivt duckar, diskuteras alldeles för lite. Han frågar; har vi egentligen rätt att skaffa barn? Är det försvarligt att fortsätta flyga och shoppa? Och vad är lösningen när det faktiskt inte finns någon lösning? Det är hög tid att vi börjar prata om detta, som är så ångestdrivande. Framtiden kanske hänger på vår förmåga att med öppna ögon sätta ord på vad vi egentligen sysslar med. Sluta nära ett hopp som inte finns. Det farligaste dagens unga kan råka ut för är inte att de slutar tro på framtiden. Det farligaste är att de inte ser verkligheten och framtiden som den är.

Det är VI och våra beteenden som är klimatförändringen. Där finns en stor del av lösningen. Att vi är beredda att avstå från mycket av det vi är vana vid och börja leva mer spartanskt. Vad tänker du?

OBS!! Hela nyhetsbrevet läser du i sin helhet genom att klicka på länken här: