NYHETSBREV Luleå Naturskyddsförening mars 2021

NYHETSBREV Luleå Naturskyddsförening

mars 2021

Ljuset har kommit tillbaka, nu går vi mot vår så småningom. I nyhetsbrevet kan du läsa om PFAS – ett stort miljöproblem vi alla har i vardagen, om att bli snokledare, en kurs kring gammelskog och lite annat.

Vi önskar er en fin vårdagjämning!

(Om du inte vill ha flera nyhetsbrev så meddelar du oss genom att svara på mailet. Skriv: tackar nej till fler brev!)

Saxat ur brevet:

ORDFÖRANDEN LOTTA LINDGREN HAR ORDET

Jag vill prata om PFAS

PFAS är en stor grupp kemiska ämnen, en industriellt framställt kol-fluorkedja, som inte finns naturligt i naturen. Dessa ämnen har förmåga att stöta bort vatten, sänka ytspänning och de är motståndskraftiga mot nedbrytning vilket gör de användbara i olika produkter.

Det är också detta som är problematiskt.
• PFAS bryts inte ner i naturen utan ackumuleras uppåt i näringskedjan
• PFAS sprids via luft och vatten ibland långt.
• PFAS har skadliga effekter på sköldkörteln, immunförsvaret och blodfetter. Några PFAS påverkar dessutom reproduktionen och är cancerframkallande.
• Just nu har det pågått en rättegång i Kallinge där kommuninnevånare stämde kommunen för att grundvattnet var starkt förorenat av PFAS med extremt höga halter. Utsläppen var från brandskum från F17. 100 nanogram per liter vatten ger reell hälsorisk – i Kallinge var halterna 10 000!
PFAS finns i:
• pappförpackningar för hämt- och micromat, bakplåtspapper, alla teflonprodukter
• smink och skönhetsprodukter, tandtråd
• skidvalla, bilvax och cykelolja
• Impregnerade friluftskläder, textilier som är vattenavvisande; soffor, heltäckningsmattor, tält
• rengöringsmedel, brandsläckarskum

OBS!! Hela nyhetsbrevet läser du i sin helhet genom att klicka på länken här: