Välkommen till Växtbytardag på den Biologiska Mångfaldens Dag, söndag 22 maj 2022 kl. 13:00 – 16:00, Vetenskapens Hus, Luleå

Dela med dig av dina frön och plantor och gör nya fynd! Frön, stickningar, krukväxter, köksväxter, trädgårdsväxter, trädgårdsböcker och odlingsredskap, allt som har med odling och växter att göra är välkommet!
Växter och redskap kräver naturresurser och bidrar till utsläpp när de produceras och transporteras, genom växtbytardagen sparar vi på resurser, minskar sopberg och bidrar till mer spännande trädgårdar, balkonger och fönsterbänkar.
Inlämning av växter/frön från kl. 12:00 till kl. 13:00.
Kl. 13:00 Föreläsning: Biologisk mångfald i jorden, Erica Rosendahl från Skogsbrynets Trädgård
Kl. 13:30 – startsignal för växtbytet
Tänk på:
• Märk upp växterna/fröna så att det går lätt att se vad de är.
• Ohyra gör ingen glad så dubbelkolla att dina plantor är friska.
• Ingen försäljning är tillåten.
• Ta inte fler växter än du haft med dig, till att börja med. (När alla har haft chansen att välja växter går det bra att ta fler, om det finns växter över.)
• Kom bara om du känner dig fullt frisk.
Växtbytardagen arrangeras av Naturskyddsföreningen i Luleå i samarbete med Studiefrämjandet, Norrbottens Flora, Nederluleå Norra Trädgårdsförening, Luleå Trädgårdssällskap och Luleå Koloniträdgårdsförening.
Varmt välkomna!
Växtbytardagen: https://fb.me/e/1CKIHdoT3