Naturskyddsföreningen i Luleå granskar riskerna med väg genom reservatet

Luleå kommun har visat framsynthet genom att bilda naturreservatet Ormberget – Hertsölandet redan 2009, så att höga naturvärden i området skyddas och upplevelsen av vacker och fridsam natur blir tillgänglig för medborgarna, inom nära räckhåll från staden.

Emellertid finns nu ett hot om dragning av kraftledning, gasledning och en tung trafikled fram till det nya industriområdet Hertsöfältet, som är under uppbyggnad, och så förväntas lösa sin framtida försörjning med råvaror och energi. Kommunen har beslutat om en utredning om hur en väg skulle kunna dras igenom det som idag är reservatet, utifrån en formulering i det ursprungliga beslutet. Andra intressenter projekterar för en kraftledning och en vätgasledning som också skulle ha ungefär samma dragning genom reservatet, men det ligger utanför kommunens utredning.

Förslagen som skissats skulle alla leda till en fragmentering av naturreservatet, som kan kapa sambandet mellan Ormberget och Hertsölandet. Dessutom planeras ett nytt bostadsområde, Hertsöheden, i närheten. Planerna innebär att bostadsområdet skulle nå hög hållbarhetsstandard med närhet till naturen, men ledningsgatan och vägen med tung trafik skulle däremot bli en barriär mellan bostadsområdet och skogen.

Därför satsar Naturskyddsföreningen på att granska planerna och försöka påverka processen för att undvika att reservatets naturvärden skadas. De första aktiviteterna har genomförts.

Torsdag 19 september hölls ett föreningsmöte dit kommunekologen Örjan Spansk var inbjuden för att informera om vad som sker. Han utreder nu åt kommunen hur en förändring av reservatet skulle kunna göras, som utgår från de ursprungliga intentionerna och dels ger möjlighet att dra en väg och ett utvidgat bostadsområde enligt vad som föreslagits samtidigt som reservatet utvidgas till nya områden. Hans informativa bilder gav upphov till många frågor och en givande diskussion.

Deltagarna bjöds på fika med blåbärsmuffins med blåbär från Hertsölandet.

Söndag 22 september genomfördes en visningsvandring fram till platserna där väg och kraftledningsgata riskerar inkräkta på naturvärden.

På väg dit fick de fjorton deltagarna uppleva några av de redan kända naturvärdena, som hackspettars höghus och den rödlistade garnlaven som är knuten till gammal skog.

Avslutningsvis samtalade deltagarna runt elden vid en av rastplatserna invid det spegelblanka Hertsöträsket om hur vi går vidare för att skydda Hertsölandets naturvärden.

Söndag 29 september fortsätter vi med en introduktion i inventering av området som kan komma att påverkas. Detta gör vi för att undersöka om det finns naturvärden som riskerar skadas av ledningsgator. Det blir ett faktaunderlag att gå vidare med.