Ljusglimt, hållbar filmfestival i norr

Ljusglimt genomfördes första gången 2019, då enbart i Luleå, och var ett välkommet inslag i höstmörkret. 2021 var också Naturskyddsföreningen i Arjeplog med på tåget. Helgen bjöd på ett fullspäckat schema på bägge orterna med bland annat filmvisningar, vandring, exkursion, föreläsningar och eldshow. Förutom att erbjuda ett stort filmutbud till publiken erbjöd Ljusglimt även ett bra tillfälle för lokalkretsarna i Arjeplog och Luleå att lära känna och samarbeta med varandra.

Vi är stolta och glada över evenemanget, men inte helt nöjda med antalet deltagare – Pandemin gjorde sig påmind i och med att det samma vecka som filmfestivalen skulle genomföras kom nya restriktioner, vi tror att detta påverkade deltagarantalet negativt. Vi var dock noga med att se till att filmfestivalen kunde genomföras på ett smittsäkert sätt för de deltagare som var med. (67 deltagare i Luleå, 35 i Arjeplog.) Kvällen före festivalen var det minus 37 grader kallt i Arjeplog och på festivaldagen var det fortfarande runt minus 30 vilket mycket troligt fick flera intresserade att stanna hemma.

Syftet med filmfestivalen Ljusglimt är att inspirera till reflektion och samtal kring miljö och hållbarhet och att skapa mer uppmärksamhet kring miljö- och hållbarhetsfrågor i Luleå, Arjeplog och i Norrbottens län. Vi vill att Naturskyddsföreningen ska synas mer, få mer uppmärksamhet och vara mer närvarande i saker som händer i Luleå, Arjeplog och övriga Norrbotten. Vi ville nå en mångfald av människor med olika erfarenheter och intressen och synas både med våra sakfrågor och som en positiv kraft i samhället. Genom att erbjuda volontärer en konkret och enkel möjlighet att delta i att arrangera festivalen ville vi möjliggöra för nya personer (passiva medlemmar och de som inte ännu är medlemmar) att engagera sig i Naturskyddsföreningens verksamhet. Vi ville också fortsätta att fördjupa de lyckade samarbeten med olika föreningar och organisationer som vi genomfört 2019, samt utveckla nya samarbeten.

Filmprogrammet bestod av en blandning av dokumentärfilm, spelfilm och kortfilmer. Vi visade bland andra Om Skogen, Woman at War, Aniara och Nausicaä från Vindarnas Dal. I Luleå deltog Dieke Sörlin för Natursnokarna med en aktivitet för barn och deras familjer i samband med att vi visade familjefilmerna Den Stora Översvämningen och Tottori! – sommaren då vi var superhjältar. I Arjeplog anordnades vandring, middag och panelsamtal om skogen.

Vi samarbetade med Folkets Bio Luleå, Arjeplogs biografförening, Studiefrämjandet, Filmpool Nord (som kostnadsfritt lät oss visa många av deras filmer och som dessutom hjälpte oss med att göra om filmer som vi fick av andra filmskapare till rätt format). Vi samarbetade i Luleå också med Gycklargruppen Phire som uppträdde under festivalen och deltog som volontärer samt med föreningen Vilda Kidz som arbetar med att stötta mindre bemedlade familjer och som bjöd in deltagare att kostnadsfritt komma på vårt familjeprogram. Vi samarbetade i Arjeplog med Biosfärområde Vindelälven för medverkan, Top of Arjeplog och Luften är fri för utflykter, Svenska kyrkan för middagslokal i Arjeplog, Arjeplogs kommun, Kulturkraft, Leader EU.

Det var roligt att få chansen att samverka mellan kretsarna och även om vi gärna hade velat ha fler deltagare är vi glada över att filmfestivalen blev lyckad för de som kom dit. Vi är också glada över fint samarbete med volontärer och tacksamma över stödet från Naturskyddsföreningen Riks som har gjort det möjligt för oss att organisera festivalen.

Arrangörsgrupp Ljusglimt: Linda Strandenhed, Maria Tranvik, Malin Åkesson

Foto: Ruslan Georgiev

Grafisk Design: Maria Tranvik (Luleå) Malin Åkesson (Arjeplog)