Ljusglimt – hållbar filmfestival i Norr 25/11 2023

Lördagen den 25/11 2023 hölls filmfestivalen Ljusglimt på Folkets Bio i Luleå.

”Med filmfestivalen Ljusglimt vill vi från Naturskyddsföreningen bjuda in till en mysig mötesplats under en mörk del av året. Vi visar bra, tankeväckande film från Norrbotten och hela världen. Med festivalen vill vi öppna upp för samtal och reflektion kring miljö och hållbarhet”, sade Linda Strandenhed, projektledare för Ljusglimt Luleå.

Kvällen började med alkoholfritt bubbel och cirkusmingel med Gycklargruppen Phire som också bjöd på eldkonst vid ingången till biografen. Årets första film var Tankar i Hatten, en film om kärleken mellan två människor och mellan människan och skogen, av Gerd Aurell och Micael Norberg, med Magnus Sjögren från bandet Norrlåtar. Filmskaparen Gerd Aurell och Magnus Sjögren var med och presenterade filmen och svarade på frågor efteråt.

”Festivalen gav hopp i en mörk tid”, sade Gerd Aurell. Tankar i Hatten har visats tidigare, men det här var första gången filmen visades på biograf.

Kvällen fortsatte med en serie kortfilmer av lokala filmskapare i samarbete med Filmpool Nord: Voubme – en kort visuell resa genom skogen av Jimmy Sundin & Jonah Senften, där samisk poesi belyser känslor inför skogen och hur skogen påverkas klimatförändringar och industri. Din lokala yuru-chara – en väldigt rolig och oväntad kortfilm av Magnus Fredriksson och Lo Lindström om drömmar och kärleken till hembygden. I Eadni av Liselotte Wajstedt fick publiken möta skogsväsendet Háldi från samisk mytologi.

Kvällens sista film var den visuellt storslagna filmen All of Our Heartbeats Are Connected Through Exploding Stars, en film av den svenska regissören Jennifer Rainsford som handlar om sorg och att hitta nya vägar mot livet för både natur och människor i efterdyningarna av tsunamin i Japan 2011.

”Tankeväckande och mäktiga filmer. Särskilt den sista filmen, men även flera av de andra, hade en sådan vacker, andlig dimension som gav känslan av att vi verkligen är del av något större än oss själva. Det blev en påminnelse både av hur illa vi behandlar naturen, men också av hur mycket vackert och magiskt som finns på planeten att förundras över och ta hand om. Det var en fin sammansättning av filmer och ett fint arrangemang i stort”, sade Kristina Berglund som besökte filmfestivalen från Naturskyddsföreningen i Boden.

Det här är fjärde gången som Naturskyddsföreningen i Luleå bjuder in till filmfestivalen Ljusglimt och den här gången deltog 55 besökare. Naturskyddsföreningen i Luleå samarbetar med Naturskyddsföreningen i Arjeplog som arrangerade filmfestivalen Ljusglimt i Arjeplog den 7/10 2023. I år samverkade vi med Filmpool Nord, Studiefrämjandet i Norrbotten, Folkets Bio i Luleå, Gycklargruppen Phire och Vilda Kidz. Årets Ljusglimt var ett trevligt arrangemang med bra samverkan mellan kretsarna Luleå och Arjeplog.