Reportage från skärgårdsläger på Hindersön den 4-6 augusti 2023

Den 4-6 augusti höll Naturskyddsföreningens luleåkrets ett läger med tema Bottenvikens vatten och växtlighet. På Hindersön hyrde vi hembygdsföreningens gård, gamla skolan.  Lägret var öppet för alla och en var. Deltog gjorde sex härliga hjälpsamma unga vuxna. Alla sex är på flykt från tre olika hemländer i våldsamt kaos.  Två guider var engagerade som gjorde en toppeninsats. På lördag kom Andreas Broman som jobbar med vattenfrågor på Länsstyrelsen i Luleå. Han lärde oss om Bottenvikens särart och skörhet. Han berättade att det är väldigt krävande för allt vattenlevande att befinna sig i bräckt vatten och dessutom utsättas för många andra kraftiga variationer över året. På lördagen besökte vi ävenöns bofaste fiskare Jonny Stålarm. Han berättade om fisket och att det går att arbeta året om på ön. Av honom köpte vi rökt lax. På söndagen kom biologi- och kemiläraren Elin Eriksson. Hon undervisade om floran, höll en frågesport och ledde ungdomarna i en exkursion. Deltagarna var uppmärksamma, engagerade och bidrog med att spontant samla in växter för namngivning.
Vi hade en förträfflig kock vilket frigjorde mycket tid för lägets syfte. Allt löpte smidigt. Det var en mycket solig och varm helg och tid bjöds för bad och fiske.
Till ön hade vi tagit med böcker och foldrar i det aktuella ämnet.  I den förträffliga boken ’Lilla Mys bok om småkryp’ bläddrades det mycket.
Det var summa summarum en mycket lyckad helg som vi hoppas kunna upprepa även nästa sommar. Lägret hölls för andra gången i Luleå skärgård och möjliggjordes av Naturskyddsföreningens nationella projektbidrag.