Rapport från växtbytardag 22 maj 2022

Naturskyddsföreningen i Luleå har för första gången någonsin arrangerat växtbytardag i Vetenskapens Hus på den Biologiska Mångfaldens dag 22/5,
i samverkan med Studiefrämjandet, Norrbottens Flora, Nederluleå Norra Trädgårdsförening, Luleå Trädgårdssällskap och Luleå Koloniträdgårdsförening. 60 deltagare bytte ungefär 250 plantor/fröer/trädgårdsattiraljer.

Strax före klockan 13:00 i söndags köade ett 60-tal odlingsintresserade deltagare i alla åldrar i solen längs efter Vetenskapens Hus gula fasad, i väntan på att växtbytet skulle börja. Innan dess hade deltagarna lämnat in frön, stickningar, krukväxter, köksväxter, trädgårdsväxter, trädgårdsböcker och odlingsredskap som de ville byta mot nya fynd.

– Vi vill lyfta den cirkulära konsumtionen på den biologiska mångfaldens dag, genom att byta fröer och plantor med varandra, säger Lotta Lindgren ordförande för Naturskyddsföreningen i Luleå. Den biologiska mångfalden är hotad och vi behöver bli mer medvetna om detta.

Under dagen byttes ca 250 växter, fröer och trädgårdsprylar. Krukväxter som alocasia, elefantöron och palettblad hittade nya hem. Grönsaksplantor som tomater, squash och kål, ovanliga sorters potatis och vitlök, dagliljor och vitsippor bytte alla ägare, liksom olika sorters fröer av bland andra luktärter, pioner, violer, tomatfröer, sockerärtor, rädisor, tagetes och blomsterkrasse.

– Att odla blommor och grönsaker kan vara ett väldigt bra sätt att bidra till biologisk mångfald, men både växter och trädgårdsredskap kräver naturresurser och bidrar till utsläpp när de produceras och transporteras. Genom att ordna en växtbytardag tar vi till vara på resurser som redan finns lokalt, bidrar till att minska sopberg och förhoppningsvis också till mer spännande trädgårdar, balkonger och fönsterbänkar. Vi är glada över att många ville vara med och byta växter, fröer och allt som har med odling att göra, säger Linda Strandenhed, vice ordförande för Naturskyddsföreningen i Luleå.