Verksamhetsplan 2024 för Naturskyddsföreningen i Luleå

Två av dagens mest brännande ödesfrågor är klimathotet samt hotet mot den biologiska mångfalden. I bägge dessa frågor har naturskyddsföreningen en mycket viktig roll att spela inte minst mot bakgrund att våra politiker inte tar dessa frågor på det allvar som skulle krävas.

Vår verksamhet i Naturskyddsföreningen i Luleå måste därför dessa områden vara centrala och alla våra aktiviteter.

Klimathotet
Här har Naturskyddsföreningen i Luleå gjort alldeles för lite. Vi har bidragit en del till arbetet i Norrbottensdistriktet och på kommunal nivå har vi genom arbetet med att få kommunen att överge kalhyggesbruket bidragit till att kommunens klimatpåverkan kan minska. Men mycket mer behöver göras.

Mål för 2024
Att tillskapa en arbetsgrupp som kan fokusera på klimatarbetet i Luleå kommun. Gruppen bör bestå av 2 – 4 personer som kan arbeta kontinuerligt med frågan med löpande stöd från styrelsen. En första uppgift är att ta fram 1-2 konkreta mål för arbetet. Ett förslag skulle kunna vara att få Luleå kommun att utarbeta en koloxidbudget för kommunen som ligger i linje med Parisavtalet, helt oavsett SSABs planer på koloxidfritt stål. Gruppen ska också samarbeta med Klimatanalys Norr.

Hotet mot den biologiska mångfalden

Ett övergripande mål i verksamhetsplanen är att värna naturvärden.

Ett delmål är att värna Hertsölandet som är under starkt under exploateringstryck.

Vi avser att genom olika aktiviteter bilda opinion och bevaka och värna naturvärdena i reservatet och att hitta åtminstone ett par medlemmar som vill arbeta med detta.

En konkret uppgift är att bevaka planeringen av Norrleden m.m. för att minimera skada t.ex.genom
+ träff med kommunens planansvariga tjänstemän
+ samla fakta om påverkan inom området område genom inventering eller på annat sätt
+ möte och exkursion för att visa naturvärden i områdena som kan påverkas av kommunens m.fl. planer
+  påverka utformningen av Norrleden genom underbyggd skrivelse eller annan insats

Några konkreta aktiviteter

Vi fortsätter att arbeta med de frågor vi tidigare har kämpat med och hoppas att vi lyckas engagera fler medlemmar i dessa aktiviteter. De flesta av dessa har både med vårt arbete mot klimathotet och för den biologiska mångfalden att göra.

• Matsvinnsdag
  • Klädbytarmarknad tillsammans med Lumire
  • Växt- och fröbytardag
  • Naturens Dag
  • EU-kampanj inför valet
  • Fågelskådning tillsammans med ornitologerna
  • Natursnokarnas barnverksamhet
  • Natursnokarna möter Hej Främling
  • Skärgårdsläger
  • Skidtur på Hertsölandet
  • Länsstämma i Luleå 16/3
  • Arbetsgruppen för ett hyggesfritt kontinuitetsskogsbruk fortsätter att bevaka kommunens övergång till hyggesfritt skogsbruk samt att sprida idéer, kunskap och erfarenheter.

Nationella kampanjer

Nationella kampanjer som vi ska bevaka och efter förmåga engagera oss i

• Operation: Rädda bina, 25 mars–12 maj
  • HMV-kampanj, 2 september–13 oktober
  • Miljövänliga veckan, 28 september–6 oktober
  • Stoppa PFAS, 21 oktober–1 december
  • världens längsta blomsteräng

En liten önskelista

• Något projekt kring ”Rädda bina”.
  • Något projekt kring Matsvinn.
  • Något projekt kring Våtmarkerna.

Organisatoriska mål

När det gäller kretsens inre organisation är det främsta målet att öka andelen aktiva medlemmar, i ett första steg en fördubbling från ca 20 till ca 40.

Ett annat mål är att värva nya medlemmar så att vi åter kommer över 600 betalande medlemmar (idag 468).

Viktiga ambitioner för verksamhetsåret är också:

• Att skicka ut ett medlemsblad någorlunda regelbundet
  • Att vidareutveckla samarbetet med vår expertgrupp för remisser
  • Att fortsätta att utveckla samarbetet med andra organisationer